Melbourne-based newspaper Herald Sun displays a controversial cartoon of Serena Williams that has been widely condemned as a racist depiction of the tennis great, in Melbourne, Australia, Wednesday, Sept. 12, 2018. (AP Photo)

Newspaper reprints controversial cartoon of Serena Williams

The newspaper defended its cartoonist Mark Knight’s depiction of Williams and is asserting the condemnation, which has come from all parts of the world, is driven by political correctness.

A cartoon of Serena Williams that has been widely condemned as a racist depiction of the tennis great has been partially reprinted on the front page of the Melbourne-based newspaper that initially published it.

The Herald Sun newspaper printed an edited portion of the cartoon — featuring 23-time Grand Slam winner Williams jumping on a broken racket during her dispute with a chair umpire in the U.S. Open final — among caricatures of other famous people Wednesday under the headline “Welcome to the PC World.”

The newspaper, which has Australia’s largest circulation, has defended its cartoonist Mark Knight’s depiction of Williams and is asserting that the condemnation, which has come from all parts of the world, is driven by political correctness.

“If the self-appointed censors of Mark Knight get their way on his Serena Williams cartoon, our new politically correct life will be very dull indeed,” the paper said on its front page.

Williams has won the Australian Open singles title seven times at Melbourne Park, including in 2017 when she was pregnant. She is a crowd favourite at the first tennis major of the year, which is held each January at a venue that is within sight of the Herald Sun’s headquarters.

In comments published by News Corp., Knight said that he created the cartoon after watching Williams’ “tantrum” during her U.S. Open final loss to Naomi Osaka on Saturday and that it was designed to illustrate “her poor behaviour on the day, not about race.”

Knight reportedly has disabled his Twitter account after his post of the cartoon attracted tens of thousands of comments, mostly critical.

During the final against Osaka, Williams got a warning from the chair umpire for violating a rarely enforced rule against receiving coaching from the sidelines. An indignant Williams emphatically defended herself, denying she had cheated. A short time later, she smashed her racket in frustration and was docked a point. She protested and demanded an apology from the umpire, who penalized her a game.

Related: Serena Williams loses game for arguing during US Open loss to Osaka

Related: Nike’s Kaepernick campaign signals change in shoe politics

Critics of Knight’s cartoon described it as a clear example of a stereotype facing black women, depicting Williams as an irate, hulking, big-mouthed black woman jumping up and down on a broken racket. The umpire was shown telling a blond, slender woman — meant to be Osaka, who is Japanese and Haitian — “Can you just let her win?”

“I was deeply offended. This is not a joke,” said Vanessa K. De Luca, former editor-in-chief of Essence magazine, who wrote a column about the U.S. Open furor.

The cartoonist “completely missed the point of why she was upset,” De Luca told The Associated Press. “It was about her integrity, and anybody who doesn’t get that is perpetuating the erasure that so many black women feel when they are trying to speak up for themselves. It’s like our opinions don’t matter.”

In a social media post, Peter Blunden, managing director of News Corp.’s operations in the state of Victoria, said: “Australia’s finest cartoonist Mark Knight has the strongest support of his colleagues for his depiction of Serena Williams’ petulance. It’s about bad behaviour, certainly not race. The PC brigade are way off the mark … again.”

This isn’t the first time a cartoon in a News Corp. newspaper has drawn allegations of racism. In 2009, civil rights leaders and others criticized a New York Post cartoon that some interpreted as comparing President Barack Obama to a violent chimpanzee.

In Britain, where fiercely competitive tabloids often trade in sensationalism, Rupert Murdoch-owned newspapers have been accused of sexism, racism and xenophobia over the years. Last year a former editor of the Murdoch-owned Sun, Kelvin MacKenzie, quit as a contributor to the tabloid after writing a column comparing a soccer player with part-Nigerian heritage to a gorilla.

Many years of outrage over articles and cartoons did little to hurt Murdoch’s power over British politics and media, though his papers’ underhanded practices did. Murdoch was forced to shut down the 168-year-old tabloid News of the World in 2011 after the revelation that its employees had eavesdropped on the phone voice mails of celebrities, politicians and crime victims.

Australian indigenous playwright and actress Nakkiah Lui tweeted in response to the front page, saying the Herald Sun needed to “chill.”

“Freedom of speech doesn’t mean freedom above criticism,” she said.

“What we have is a bunch of people who get paid to publicly exercise their implied freedom to speech then whining when people disagree with what they have had the privilege of being paid to say,” she added.

Australian writer Maxine Beneba Clarke said she believed the front page demonstrated a “misunderstanding” of the criticism levelled at the cartoon.

“I think it’s really interesting that the Herald Sun has not included really any other caricatures or cartoons of black people — either Aboriginal people or African-American people, black people of any descent,” Clarke, who is of Afro-Caribbean descent, told Australian Broadcasting Corp.

Cartoonist Paul Zanetti, a friend of Knight, said cartooning was under threat from political correctness, and the Herald Sun front page “spelt out exactly where we are at this point.”

“Political correctness is really all about censoring, it’s about being bullied into conforming to a view of the world,” he said.

Rod McGuirk, The Associated Press

Like us on Facebook and follow us on Twitter.

Just Posted

Ponoka council challenged on payments on new building

Resident continues worries the town is paying over $94,000 per month on something it may never own

Plan to pump into Gull Lake won’t happen in 2019

Two-stage filter process to be evaluated by Alberta Environment

Ponoka County denies rezoning over road responsibility issue

Application to parcel off land shot down by council due mainly to lack of access

Ponoka County council pleased with fire services budget

2019 budget presented to council include some higher operational costs

Ponoka Mayor presents to Lacombe Council reasons behind withholding school tax

Mayor Rick Bonnett requests a letter of support from the City of Lacombe

UK lawmakers reject Brexit deal in 432-202 vote

House of Commons votes against the deal struck between Britain’s government and the EU

WATCH: World-renowned illusionist, magician, escapist performs in Stettler

Matt Johnson performs two sold-out shows at Stettler Performing Arts Centre

Olivia and Liam top list for Alberta baby names in 2018

Premier Rachel Notley announced the top baby names in Alberta in 2018; Loki didn’t make the cut

Ponoka RCMP arrest man for impaired driving on QE2

Rocky Mountain House man arrested after erratic driving on the QE2

Edmonton Police charged 236 people with auto theft in 2018

Police states many of the thefts are crimes of opportunity

Official torchbearers for 2019 Canada Winter Games announced

Canada Games officials open time capsule from Grande Prairie Games in 1995

PHOTO: Telus donates $2,500 to Ponoka Big Brothers

Ponoka’s Big Brothers Big Sisters receives a $2,500 donation from Telus

Alberta Health Services, United Nurses of Alberta reach agreement to settle union grievance of nursing staffing shortage

Settlement includes the designation of 11.7 full-time-equivalent Registered Nurse relief positions

Woman’s complaint leads to sexual assault charge against Calgary priest

Malcolm Joe D’Souza, who is 62, has been charged with one count of sexual assault

Most Read